Dugnad og rødstrømper hos Hegnar media annonse

(Oslo 22.11.17) -Vi drodlet om hva vi kunne gjøre for å bidra til å booke flere kundemøter, og fikk ideen til å koble dem opp om noe positivt og falt pladask for Rød-knapp aksjonen, sier prosjektansvarlig Thea Jerkø fra annonseavdelingen i Hegnar Media.

 Kjapt fikk de både kunder og kjendiser på laget, og det hele utviklet seg til en større kampanje, #rødstrømpe. Ved kampanjestart er plutselig temaet vold mot kvinner blitt svært så tidsaktuelt i mediebransjen.

-Vi startet prosessen med #rødstrømpe kampanjen en god stund for #metoo eksploderte i mediene, så det passer jo sånn sett bra at gutta nå får vise seg frem på en positiv måte. Kampanjestart er planlagt på den internasjonale dagen for avskaffelse av vold mot kvinner, 25 november, så det er ikke tilfeldig at vi går ut nå, sier Jerkø.

Idéen bak #Rødstrømpe startet i content avdelingen, men har siden fått flere bidragsytere. Det er flere aktører som nå hjelper til, og hvor alle bidrar med gratis arbeidskraft og annonseplasser. Alle inntekter går uavkortet til forebyggende tiltak i regi av Rød knapp.

-Vi ser på dette som en dugnad, hvor vi håper at så mange som mulig vil være med å bidra. Målet er å samles inn så mye penger som mulig, og derfor vil ikke vi sitte å tviholde på vårt eget konsept. Vi oppfordrer til samarbeid og deling, slik at organisasjonene bak Rød knapp kan få så mye penger som mulig, til det viktige arbeidet de driver med, sier hun. 

Åpen invitasjon til hele mediebransjen

Gjengen i #rødstrømpe vil gjerne gi bort ferdig kampanjemateriell til alle medier som måtte ønske å være med. Bytt ut logoen til Hegnar Media annonse med deres egen, og bli med å spre budskapet!

Annonsedirektør Gretha Nicolaysen oppfordrer til at mediene kan samarbeide og skape en kampanje sammen.

-Det er viktig for oss å påpeke at det er Hegnar Media annonse som har startet denne kampanjen, og ikke redaksjonen.  Vi ønsker å kunne dele den gode saken med flere medier, gjerne trykket i både lokal, region og andre riksaviser. Annonsene kommer ferdig produsert i helside format, hvor det bare er å bytte ut navnet på avisen. Alle medier som kommer med blir orientert om status og bidrag som #Rødstrømpe kampanjen samler inn til Rød knapp aksjonen, sier Nicolaysen.

Dette er #rødstrømpeaksjonen:

Hegnar Media sin annonseavdeling ønsker å bidra til Rød Knapp aksjonen 2017. På den internasjonale dagen for avskaffelse av vold mot kvinner, 25 november, lanseres derfor kampanjen #Rødstrømpe.

Alle menn oppfordres til å kjøpe, og ikle seg, røde sokker i julesesongen. Formålet er ikke å ta fokus bort fra den røde knappen, snarere tvert i mot. -Vi håper sokkestuntet kan bidra til økt fokus på viktigheten og symbolikken til den røde knappen. Tanken bak sokkene er å samle inn penger til organisasjonene bak Rød knapp, som jobber for å hjelpe voldsutsatte kvinner i Norge, sier Thea Jerkø.

Målet er å få flest mulig menn til å gå med røde sokker til julebordet, julefeiring, og generelt i desember.

Vi skaper oppmerksomhet ved å bruke ordet /begrepet `rødstrømpe` til mannlige lesere. Det skal være positive oppfordringer, fra en seriøs avsender.

Målet med denne kampanjen er å samle inn penger til en veldig viktig sak, samt skape oppmerksomhet rundt et tabubelagt tema. Det er mange mørketall, noe vi ønsker belyse. 

Det iverksettes et forebyggende tiltak i regi av Rød knapp for å bekjempe overgrep og vold. Ved åpenhet og samtaler rundt dette, så kan vi sammen sørge for at færre kvinner opplever partnervold.

 

Dette er "Rød Knapp"

Rød knapp er et samarbeid mellom 8 organisasjoner, som jobber sammen for bekjempelse av vold mot kvinner.

Kampanjens røde knapp har fire hull. Hullene symboliserer fire utfordringer som skal prioriteres. Rettigheter, hjelpetilbud, forebygging og forskning. Kampanjen har nedsatt arbeidsgrupper som arbeider med disse utfordringene. Rødt er valgt fordi rødt signaliserer stopp, samtidig som rødt er kjærlighetens farge.

Til tross for at Norge ansees som et av verdens mest likestilte land, utsettes mange mennesker hver dag for vold og seksuelle overgrep. Rapporter viser at det i all hovedsak er kvinner og barn som utsettes for den grove og farlige volden. Krisesentrene rapporterer om mange som lever under konstante trusler mot sitt liv.

En ny undersøkelse foretatt av Kantar TNS viser at én av ti kvinner blir utsatt for partnervold, i Norge. 60 prosent av kvinnene som har blitt kløpet, klort, lugget eller slått med flat hånd, har også blitt utsatt for grov vold. Dette kan være å bli slått med knyttneven, eller harde gjenstander, tatt kvelertak på, banket eller truet med våpen. Undersøkelsen viser også at hjelpeapparatet kun ble kontaktet i 20 prosent av tilfellene.

De viktigste aktivitetene for kampanjen er politisk påvirkning, å arrangere aksjoner der røde knapper deles ut og å arrangere en nasjonal konferanse på den internasjonale dagen mot vold 25. november.

 

Bildet øverst: De tre kollegene i Hegnar media, mediekonsulent og fotograf Marianne Maroni Block, Content marketing sjef Richard Kristoffersen og innholdsprodusent Thea Jerkø hadde ideen til annerledes inngang til kundemøtene, noe som har resultert i den friske kampanjen #rødstrømpe

Christian Ringnes er foreløpig en av tyve kjendisambassadører for #rødstrømpekampanjen.