Mat- og interiørblader øker i stabilt magasinmarked

(Oslo 07.03.17) -Stabiliteten i magsinlesingen viser at bladene har et sterkt bånd til sine lesere. Totalopplaget har en svakere tilbakegang enn i 2015 – det er bra. At både interiør- og matbladene øker beskriver at magasinene er gode på å være tett på samfunnstrendene, sier Randi S. Øgrey adm.dir i MBL.

De nye lesertallene fra Kantar TNS viser en liten vekst i magasinlesingen på 0,9 prosent fra 2015 til 2016. Det er særlig magasingruppene "mat" (+19 prosent) og "foreldre" (+7,8 prosent) som har sterk vekst. 29 prosent av den norske befolkningen (12 år +) leser daglig minst ett magasin.

Lesertallene viser vekst i halvparten av magasingruppene. Foruten "mat" og "foreldre", er det vekst i gruppene "aktualitet/TV", "bil/båt", "ung/tegneserie", "sport/reise/vitenskap" og "jakt/friluft". Størst nedgang finner vi blant kvinnebladene.

I snitt tas et magasin frem 3,5 ganger og 61 prosent av bladene blir lest hver gang. Dette er tilsvarende tall vi har sett i målingen de siste årene.

De tre bladene med flest lesere er Illustrert Vitenskap, Se & Hør tirsdag og Hjemmet. Fortsatt er Hjemmet Norges største blad, etterfulgt av Se & Hør tirsdag og Familien.

Totalopplaget gikk tilbake med 4,5 prosent, en mindre nedgang enn året før. I 2016 kom det til 2 nye titler, mens 6 titler gikk inn. Totalt ble det solgt 51 mill. blader i fjor. Bladgruppene "mat" og "bolig/interiør" har opplagsvekst, mens de andre gruppene har opplagsnedgang. Størst nedgang finner vi i gruppene "mann" og "kvinne".

Alle de tre bladene med størst opplagsfremgang er interiørblader; Hageliv og Uterom(+9.118), Lev Landlig(+6.287) og Bonytt(+3.458).

Både opplag- og lesertallene inkluderer kjøp og lesing av utgavene både på papir og digitalt.